דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסעות תלמידים: פתרון טוב להורים או מחדל בטיחותי? 

מאת    [ 31/05/2011 ]

מילים במאמר: 501   [ נצפה 2054 פעמים ]


מה לא נאמר בשבחן של הסעות התלמידים? שהן חוסכות זמן יקר להורים בשעות הבוקר וגם לא מעט כסף עבור דלק, שהן מונעות את איחורי התלמידים לשיעורים הראשונים, שהן חוסכות מהילדים שלנו הליכות ארוכות בתנאי מזג אוויר קשים, ומעל לכל – שהן הדרך הבטוחה ביותר להגיע לבית הספר.

למרבה הצער, גם הסעות התלמידים, כמו הרבה יוזמות מבורכות במדינתנו, התחילו לפעול עם המון רצון טוב, אך במהרה הפכו לזירה נוספת שמופקרת על ידי המדינה. המציאות מוכיחה שפעמים רבות מדי שלומם ובטיחותם של ילדינו מופקרים על ידי חברות הסעות שכל עניינן הוא גזירת רווחים כלכליים.

מי בודק את רכבי ההסעות?

כל חברת הסעות באשר היא חייבת להבטיח את תקינותם של רכבי ההסעות שלה ולערוך להם בדיקות תקינות על ידי קצין בטיחות בתעבורה. כשמדובר בהסעות תלמידים, חובה זו חשובה שבעתיים. אלא שהמציאות בשטח מוכיחה בדיוק ההפך, ולעיתים רבות חברות הסעות נמנעת מבדיקת רכביה רק כדי לחסוך בהוצאותיה.

במסגרת מבצע שערך משרד התחבורה במהלך שנת 2009 בקרב אוטובוסים המשמשים להסעות תלמידים למוסדות חינוך, כ- 9% מהאוטובוסים הורדו מהכביש לאחר שנמצאו בהם ליקויי בטיחות חמורים ולאוטובוסים רבים אחרים נרשמו דוחות. בין ליקויי בטיחות הנפוצים שנמצאו: היעדר חגורות בטיחות, מושבים שבורים או רופפים, צמיגים שחוקים, דליפות אוויר במערכת הבלמים וכו'. נתונים אלו מלמדים שחברות הסעות רבות מעדיפות לחסוך כסף עבור בדיקות בטיחות לרכביהן, גם במחיר של סיכון חיי הילדים.

כיצד מתנהלים המכרזים להסעות התלמידים?

כדי להפעיל מערך להסעת תלמידים למוסד חינוך כלשהו, חברת ההסעות צריכה לגשת למכרז שמוציאה הרשות המקומית, תוך שהיא מפרטת את צי הרכבים שברשותה, את השנתון של כל רכב, את הרישיונות שברשותה וכמובן את המחיר שהיא דורשת. למרבה הצער, חיי הילדים שלנו נמדדים לא אחת דרך החור שבגרוש, ורשויות רבות בוחרות בחברת הסעות אך ורק על סמך המחיר שהיא דורשת, מבלי לברר, לפקח ולעמוד על טיבה של חברת ההסעות: האם אכן יש לה את כל הרישיונות הנדרשים? האם רכביה עוברים בדיקות תקינות חודשיות ועוד.

גם חברות ההסעות עצמן אינן חפות מכל פשע. בתחקיר שפורסם השנה באמצעי התקשורת נמצא כי ישנן חברות הסעות שמזייפות את נתוני השנתון של רכבי ההסעות שלה כדי שיוכלו לעמוד בתנאי המכרז. לפי תקנות משרד החינוך, אוטובוס שמסיע ילדים חייב להיות בשנתון של עד 10 שנים אחורה. משמע, כיום אי אפשר להסיע ילדים באוטובוס שיוצר לפני שנת 2001. אלא שיש חברות הסעות שמזייפות את שנתוני האוטובוסים שלהן כדי לזכות במכרז. במצב שכזה, מה הפלא שילדינו נוסעים ברכבים שמסכנים את בטיחותם.

מה קורה באוטובוס בזמן הנסיעה?

כמה מכם יודעים באמת כיצד מתנהלת הנסיעה באוטובוס תלמידים? גם באוטובוס החדיש והתקין ביותר, הסעת ילדים יכולה להיות ברדק של ממש: רעש, צעקות, מריבות, אלימות מילולית ופיזית, השחתת האוטובוס וכו'. במצב שכזה, אין זה מפתיע שנהגי הסעות רבים מאבדים את הריכוז וגורמים לתאונה. חשוב לזכור שנהג הסעות איננו שוטר וגם לא אחראי משמעת. לכן, כדי להבטיח נסיעה רגועה ובטוחה יש לדרוש שבכל רכב של הסעות תלמידים, בכל גיל, יהיה גם מלווה מבוגר שיהיה אחראי על המשמעת.

 

דנה מ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב